Emissieloos werken in Waterfront: ‘learning by doing’

We zijn al enige tijd bezig met het emissieloos woonrijp maken van het 2e deelgebied van Waterfront fase 3. Dit betekent dat Boskalis Nederland zonder uitstoot de straten, parkeerplaatsen, straatlantaarns en ondergrondse afvalcontainers aanlegt. Dit doen ze o.a. met een elektrische rupskraan, een elektrische minigraver en elektrische triplaten. Dit materieel laden ze op in de laadhub die door de gemeente is aangeschaft.

Ook in deelgebied 1 hebben we op deze uitdagende duurzame manier gewerkt. We hielden data bij en konden na 8 maanden al positieve resultaten zien. Zo was de besparing van CO2 27.000 kg. Dit staat gelijk aan het planten van 1125 bomen, zo’n 2 hectare bos. Meer resultaten zijn te zien in de tekening (pdf, 393 KB).

Het project Waterfront in Harderwijk is een voorloper binnen Boskalis en de gemeente Harderwijk

Het is echt pionieren, ‘learning by doing’. De lessen die we hebben geleerd in deelgebied 1 nemen we nu mee naar het volgende deelgebied.

Elke machine heeft in de praktijk zijn eigen aanpak nodig. Zo hebben stampers maar weinig ruimte voor accu’s. En dus moet er om de 20 minuten worden gewisseld van accu. Geen probleem, zo leert de praktijk. Maar er moeten wel genoeg accu’s op de werkplek zijn. Het kost tijd om zo’n omschakeling te maken. We hebben het afgelopen jaar creatief naar oplossingen gezocht. Zo was in deelgebied 1 het verdichten van de grond een probleem. De trilplaat was te licht. Als oplossing is toen een vaste wals achter een waterstoftractor gehangen.

We hebben inmiddels het nodige geleerd over effectief laden

Gemeente Harderwijk en Boskalis hebben van tevoren samen gekeken naar de inrichting van de laadhub. Zowel voor de locatie als de capaciteit. Maar de praktijk is dan toch altijd weer net wat anders. Bijvoorbeeld wanneer de planning van het werk verandert. Belangrijk is dat niet alle machines om 17.00 uur tegelijk gaan laden. Je hebt een slimme besturing nodig die weet welke capaciteit en laadtijd er nodig is. En die kan bepalen wanneer welke machine moet beginnen met opladen.

De ambities op het project zijn behoorlijk hoog

Een van de doelen was bijvoorbeeld om ook het transport vanaf begin 2024 volledig emissieloos uit te voeren. Dat is helaas nog niet gelukt. Er is onvoldoende emissieloos transport beschikbaar. Het alternatief is nu het gebruik van HVO, een nieuw type dieselbrandstof. Het is voor 90% emissieloos. Het wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval. Er komt geen druppel fossiele aardolie meer aan te pas.